Kuharica Ljekovita priroda Zdravlje

Zdravlje ulazi na usta. Je li vegetarijanstvo i veganstvo prvi adut te tvrdnje

Neki ljudi tvrde da vegani sliče nekoj vrsti sekte, drugi o njihovoj filozofiji prehrane ne znaju ništa ili samo površno, dok su sami vegani uvjereni da njihova pravila ishrane, još rigoroznija od vegetarijanskih, donose najviše blagodeti po zdravlje.

Stoga će vas Zen.ba u nekoliko nastavaka upoznati sa veganstvom, poredeći ga i sa vegetarijanstvom.

Ishrana se u modernom dobu mijenja zbog raznih razloga – zdravlja, vjeroispovijesti, duhovnosti, brige za životinje… Danas sve više ljudi u svijetu usvajaju vegetarijanske principe ishrane ili još ‘rigoroznije’ veganske, upravo s motivacijom da sačuvaju i unaprijede zdravlje ili izraze svoj stav.

Ograničenja u ishrani, inače, događaju se svim ljudima upravo u razdoblju različitih bolesti ili u vrijeme oporavka, poslije težih oboljenja ili operativnih zahvata.

Vewćina često izjednačava vegetarijanski i veganski način ishrane, pa s tim u vezi treba znati da im temelji jesu zajednički – na meniju nema mesa! Postoji mnogo dokaza da bezmesni jelovnik donosi dobrobit organizmu, ali neki stručnjaci upozoravaju i na moguću štetu.

Naš savet je da se, prije donošenja odluke o promjeni načina ishrane, bilo da izaberete vegetarijansku ili vegansku (a one se zaista razlikuju) posavjetujete sa svojim lijelnikom i nekim nutricionistom, ali i da što više istražite ovu temu iz drugih pouzdanih izvora.

Vegetarijanski način ishrane

Vegetarijanstvo je manje rigorozano od veganstva.

Ono uključuje dominantvo namirnica biljnog porijekla (žitarice, mahunarke, voće, povrće) i eventualno životinjskog porekla (mlijeko, mliječni proizvodi, jaja), ali nikako i životinjskog mesa.

O pozitivnom djelovanju na organizam govore studije koje pokazuju znatno smanjenje učestalosti većine oboljenja (uključujući i kardiovaskularna), mnogih vrsta raka, prehlade, dijabetesa, hipertenzije, te doprinosi kvalitetu življenja, produženje životnog vijeka i manjoj gojaznosti, koja se smatra modernom ‘epidemijom’.

Iako se smatra zdravim, ne može se ne spomenuti da ovaj način ishrane može biti i vrlo štetan ukoliko vegetarijanac nije umjeren u hrani, te obilno koristi bijelo brašno, šećer i sol, te industrijsku, konzerviranu i prženu hranu.

Dobro ‘složena’ vegetarijanska ishrana može zadovoljiti sve nutritivne potrebe organizma, uključujući i potrebu za proteinima i gvožđem.

Budući da neka istraživanja tvrde da su zdraviji vegetarijanci koji konzumiraju isključivo hranu biljnog porijekla, nego oni koji jedu jaja i mliječne proizvode, time se približavamo veganskim principima.

Veggieburger against a wooden background

Osnove veganskog načina ishrane

Veganska ishrana temelji se na žitaricama, mahunarkama, voću i povrću, dok su meso, riba, morski plodovi, med, jaja, mlijeko i mliječne preređevine potpuno isključeni.

Veganstvo je i stav, pa vegani ni pod koju scijenu ne nose odjeću od krzna, vune i kože, niti nakit od korala, bisera i bilo kojih drugih materijala životinjskog porijekla, te javno upozoravaju i bore se protiv svih proizvoda testiranim na životinjama.

Zagovornici ove ishrane tvrde da rizik po zdravlje ne postoji, a da su blagodeti višestruke.

Opet se pozivamo na istraživanja koja kažu da vegani rjeđe obolevaju od bolesti modernog svijeta. Američko udruženje dijetetičara potvrdilo je da ovakva ishrana zadovoljava osnovne nutritivne potrebe organizma – biljna hrana obiluje vitaminima i mineralima, uključujući željezo i cink, o čijim se deficitima najčešće govori kada se napada veganski način ishrane.

Mahunarke, klice, sjemenke i orašasto voće veoma su bogati proteinima, dok soja i klice sadrže sve esencijalne aminokiseline. Osim toga, u organizmu vegana ima mnogo manje toksina, te je i apsorpcija hranljivih materija znatno bolja nego kod klasične ishrane.

Veganskoj ishrani, međutim, nedostaje vitamin B12, kojeg ima najviše u namirnicama životinjskog porijekla, pa ga vegani u organizam unose koristeći šitake gljive, miso, tempeh, alge, kombuha, koštice (kajsija, jabuka, trešanja, bresaka, šljiva).

U svakom slučaju, svima koji se odluče za vegetarijansku ili vegansku ishranu preporučuje se da s vremena na vrijeme provjere nivo B12 vitamina u krvi i, po potrebi, koriste nadomjestak kako ne bi došlo do ozbiljnijih oboljenja.

U idućim nastavcima: o argumentaciji za vegetarijansku i vegansku ishranu, te iskustvima

Komentariši